The Summit TimesTHE SUMMIT TIMES


Vol. 10, Issue No. 30/2003

Bezprecedensowe procesy o wolnosc slowa

Remuszko przeciwko mediom w Polsce

Przed stolecznym Sadem Okregowym wkrotce odbedzie sie seria bezprecedensowych procesow, ktore Stanislaw Remuszko -- niezalezny warszawski publicysta -- wytoczyl osmiu czolowym tytulom prasowym, w tym m.in. "Gazecie Polskiej", "Rzeczpospolitej" i "Wprost".

Pierwsze rozprawy odbeda sie przeciwko "Naszemu Dziennikowi", w srode 10 grudnia, godz. 12:00, sala 4006; "Metropolowi", w piatek 12 grudnia, godz. 13:30, sala 476; "Polityce", w czwartek 18 grudnia, godz. 10:00, sala 335; "Gazecie Polskiej", w czwartek 15 stycznia 2004, godz. 14:00, sala 484 oraz "Rzeczpospolitej", we wtorek 27 stycznia 2004, godz. 12:40, sala 391. Rozprawy toczyc sie beda przed stolecznym Sadem Okregowym w Warszawie, Al. Solidarnosci 127.

Remuszko, ktory w 1989 roku, na osobiste zaproszenie Adama Michnika rozpoczal prace w powstajacej "Gazecie Wyborczej", wkrotce odszedl z tej redakcji, nie mogac pogodzic sie z ideowo-polityczna ewolucja pisma oraz przeksztalceniami wlasnosciowymi w spolce Agora, ktora m.in. publikuje "Gazete Wyborcza".

Dziesiec lat pozniej wydal ksiazke opisujaca nie znane dotad opinii publicznej aspekty i szczegoly narodzin tego najwiekszego dzis w Polsce koncernu medialnego. Ksiazka stala sie bestsellerem, a 10 000 egzemplarzy rozeszlo sie w trzy miesiace. Wiosna 2003 roku ukazalo sie drugie jej wydanie, ale wowczas rozne gazety - od prawicowego "Naszego Dziennika" po lewicowa "Polityke" - gremialnie i bez podania przyczyn odmowily druku platnej reklamy tego tomiku. Wszyscy odmowili druku niewielkiego platnego ogloszenia. Cena takiego anonsu wynosi - w zaleznosci od gazety, miejsca w gazecie oraz daty - od tysiaca do kilku tysiecy zlotych.

Uznajac to za wyrazisty przejaw cenzury konstytucyjnie zakazanej w Polsce -- Remuszko zazadal osmiu sadowych nakazow publikacji reklamowego ogloszenia, uiscil wyznaczone przez sad oplaty procesowe i czeka teraz na wyznaczenie pozostalych terminow rozpraw.

Jednoczesnie Remuszko wystapil do macierzystego Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich z wnioskiem o wykluczenie z jego szeregow Macieja Lukasiewicza z "Rzeczpospolitej" i Jerzego Baczynskiego z "Polityki" za lamanie statutu i kodeksu etycznego SDP. Redaktorzy naczelni pozostalych szesciu pism nie naleza do zadnej zurnalistycznej korporacji.

Kierowany przez Adama Michnika najpopularniejszy i tym samym najbardziej opiniotworcza gazeta w Polsce, bedzie w przyszlym roku obchodzic pietnasta rocznice istnienia. Mimo to ksiazka "Gazeta Wyborcza. Poczatki i okolice" autorstwa Remuszki wciaz pozostaje - zarowno w Polsce, jak i w Europie i na swiecie - jedyna ksiazka na temat genezy i historii tego medialnego fenomenu.

Na zorganizowana w czerwcu 2003 roku konferencje prasowa dla upamietnienia XIII rocznicy rozstania sie Remuszki z Agora, a takze z okazji drugiego wydania ksiazki o "Gazecie Wyborczej" oraz wygranej w totolotka -- zostaly zaproszone 32 redakcje. Poczatkowo zaproszenie przyjela tylko jedna sposrod nich, czyli radio Zet. Lecz pozniej nawet i Radio Zet znienacka stracilo okazywane wczesniej zainteresowanie. Czyli zaproszenia na krotka konferencje prasowa o sensacyjnej tematyce - polaczona, jak mozna bylo przeczytac w zaproszeniu, z wystawnym koktajlem - przedziwnym zbiegiem okolicznosci nie przyjela zadna z redakcji. Mimo tego, ze dobrze znana jest sklonnosc wielu dziennikarzy do korzystania z zaproszen na dobre zarcie -- najlepiej jednak, gdy jest polaczene z wreczaniem wartosciowych upominkow... Choc w tym przypadku mozna bylo sie tylko narazic Michnikowi i "Wyborczej".

Andrzej M. Salski
________________
Pelna dokumentacja sprawy znajduje sie pod adresem: www.remuszko.pl


Vol. 10, Issue No. 30/2003

The Summit Times

Salski@dnai.com

Copyright 2003 by Andrzej M. Salski